Groot transport Slovenië

Toen de grenzen van Europa opengingen was dit een droom die uitkwam voor de Europese handel. Het werd mogelijk moeiteloos producten te vervoeren over de grenzen en veel geld te verdienen met internationaal transport. Landen die zich toentertijd zich niet hebben gevoegd bij deze vrijhandelszone merken daar nog steeds de gevolgen van. Veel bedrijven in talloze landen zijn zich extra bezig gaan houden met transport. Slovenië, Spanje, Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland, je kunt het zo gek niet bedenken of er is een bedrijf dat producten vervoerd van of naar een specifiek land. Het is voor deze bedrijven, die vaak reizen door heel Europa, erg belangrijk om de nationale regels omtrent transport goed op een rij te hebben. Transport naar Slovenië is bijvoorbeeld heel anders dan transport naar Spanje. In deze tekst zullen de meest voor de hand liggende punten van transport naar Slovenië op een rij worden gezet. Voor transport in Slovenië gelden een aantal specifieke eisen die goed moeten worden nageleefd. De belangrijkste hiervan zijn:

  • de maximaal toegestane snelheid
  • het alcoholbeleid
  • telefonie

Voor transport binnen Slovenië gelden verschillende regels wat betreft de maximaal toegestane snelheid. Deze regels verschillen niet heel veel van de regels in Nederland. Binnen de bebouwde kom mag door vrachtwagens meestal 50 kilometer per uur worden gereden. Op bepaalde stukken is slechts dertig kilometer per uur toegestaan. Anders dan in Nederland, maar in voetgangersgebieden stapvoets wordt gereden, staat hier in Slovenië een maximale snelheid voor van tien kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom geldt 80 kilometer per uur. Uiteraard kan waar nodig deze snelheid door de overheid worden aangepast. Op de autowegen of autosnelwegen, dat wil zeggen buiten de bebouwde kom, geldt voor vrachtwagens een maximum snelheid van 80 of 90 kilometer per uur. Het alcoholbeleid is “zero tolerance”. In de publieke sector mag een ervaren bestuurder een klein beetje gedronken hebben. Deze grens ligt op 0.5 gram per liter. Nederland hanteert ook een zekere mate van tolerantie ten opzichte van alcoholgebruik achter het stuur. Voor beroepschauffeurs in Slovenië is het echter verboden om alcohol te nuttigen.  Transport naar Slovenië behoort dus volledig nuchter te gebeuren. Gecontroleerd worden terwijl je als chauffeur alcohol hebt genuttigd kan grote gevolgen hebben. In het ergste geval kan het rijbewijs worden ingenomen. Het is hiernaast ook niet toegestaan te bellen achter het stuur zonder handsfree set. Hier wordt geregeld op gecontroleerd. Bellen met de telefoon aan het oor is dus verboden en kan leiden tot hoge boetes. Deze regel wordt overigens ook in Nederland gehanteerd. Zorg er bij transport richting Slovenië dus altijd voor dat je niet hebt gedronken, dat je in het bezit bent van een handsfree set om eventueel te kunnen telefoneren, en dat je rekening houdt met de maximum snelheden.

Bijzondere regels transport Slovenië

Voor transport naar Slovenië gelden nog enkele andere bijzondere regelementen, die misschien in Nederland niet echt worden nageleefd. Er zijn drie regelementen die je goed moet onthouden. Deze hebben te maken met verlichting, veiligheidsuitrusting, en winterbanden. In Slovenië moeten de lichten van de auto altijd aan zijn. Bij transport richting Slovenië die ’s nachts plaatsvindt is dit natuurlijk logisch, maar ook overdag moeten de lampen ten alle tijden aanstaan. Het voeren van verlichting wordt overdag, zelfs door ervaren chauffeurs, wel eens vergeten. Een handig trucje om dit niet over het hoofd te zien is de rijsleutel. Wanneer je in een wagen stapt maak je met je hand een rondje rond het sturen richting de sleutel, in de vorm van een vraagteken. Wanneer je dit doet komen alle onderdelen van het stuur voorbij. Je hand passeert de lichten, de ruitenwissers en komt vervolgens aan bij het sleutelgat. Wanneer je jezelf deze routine aanleert komt het bijna niet meer voor dat je vergeet de lichten aan te doen. Een tweede punt is de veiligheidsuitrusting. Bij transport in Slovenië zijn de volgende artikelen verplicht:

  • gevarendriehoek
  • reflectievest
  • verbandtrommel
  • reservelampen

Wanneer deze producten niet aanwezig zijn bij controle kan dit leiden tot fikse boetes en zelfs tot een verbod om verder te reizen. Een voertuig dat legaal gezien niet meer de weg op kan, bijvoorbeeld een voertuig met een kapot licht, kan aan de kant worden gehouden. Tot slot is er nog het regelement omtrent winterbanden.  Van 15 november tot 15 maart is het verplicht om winterbanden te voeren. Denk hieraan bij transport binnen Slovenië. Bovendien kan ook besloten worden dat in winterse perioden die buiten deze data vallen, ook winterbanden gemonteerd moeten zijn. Houdt bij transport  naar Slovenië dus altijd rekening met de weersverwachting. Wanneer je alle regels en regelementen netjes naleeft is transport in Slovenië net zo eenvoudig als in Nederland!

Uitbesteden

Natuurlijk is het ook mogelijk om het werk te laten uitbesteden. Dit heeft enkele voordelen. In de eerste plaats is het mogelijk om meer opdrachten aan te nemen, omdat de opdrachten verwerkt worden door onafhankelijke chauffeurs. Je hoeft zelf niet meer op locatie te zijn en dit bespaard veel tijd. Hiernaast doe je weg met je eigen onwetendheid. Om van elk land alle regelementen te kennen is voor een klein bedrijf eigenlijk niet haalbaar. Wanneer transport wordt uitbesteed komt deze verantwoordelijkheid te liggen bij de distributiebedrijven. Er zijn veel bedrijven die deze taak op zich willen nemen. Zo ook Rugo. Op http://rugo.nl/ vind je veel informatie over dit logistieke bedrijf. Ze hebben veel ervaring met transport naar Centraal- en Oost Europa. Je producten komen dus altijd in goede staat bij de klant terecht. Neem gauw een kijkje op hun website!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn